Innovation in Football Games
As football games continued to evolve, "PES 2008 - Pro Evolution Soccer"9 was produced for the Wii console. I think it must have been a big challenge to take football games, in which the focus was on the control of the player who had the ball, and think about how to change them. So "PES 2008" was a new innovation, and I think it created a new trend. What are your thoughts on that, Enomoto-san? 9 "PES 2008 - Pro Evolution Soccer": Dubbed the "Winning Eleven – Play Maker" series in Japan. Its first game, " PES 2008 - Pro Evolution Soccer" was released for the Wii console in February of 2008 in Japan. Using the Wii Remote controller's functions, you can give orders to players other than the one with the ball, or have them run into open field.
What triggered that was our dissatisfaction with the AI for "PES" at the time. We made a list of all the things you couldn't do in the previous "PES" games, and made that our new evolutionary form, the one to aim for. That's where it began.
In a sense, it laid down a gauntlet to the conventional "PES". Even though it was getting better year after year, you must have felt somewhere that, if you didn't do this, there was a wall you wouldn't be able to overcome.
In football games before "PES 2008", if you fired off a pass into open field, it was very unlikely that an athlete would come running to get it.
Sometimes an AI athlete would be there, just by chance, but it wouldn't have happened on purpose. It was difficult to tackle the problem with existing controllers, too.
And just when you were thinking that, the Wii Remote made its appearance, and you had something that would let you indicate any place you wanted on the screen. I bet it was probably quite a battle to get your developers to change direction, though. After all, they had their own track records and were used to the old way.
It was very hard. They asked me, "Are you disowning the previous games, then?" But that absolutely was not the case; I thought that the evolution of "PES" might involve a new path, one that broke with convention. It was encountering the Wii input devices that enabled me to imagine it.
So, because you felt that you could build a new control system if you had Wii, you thought, "I know this will have a positive influence on the future of 'PES'", and "It's worth a try".
We really couldn't materialise that system with the AI we had at the time. So, in order to provide some incentive, I created a Wii team, and sought a more dynamic change from the existing team.
It seems to me that that intention influenced not only your own company, but the world of football games itself, years later. You were certain that doing this would change the state of the game, weren't you?