Now, could I ask the two of you to describe Tekken in your own words?
When you hear the word fighting game, you think “serious tactics,” but the term I’ve found in about 15 years of playing is “exhilaration” or even a “rush.” With Tekken I take care to put all the weight on that exhilaration you feel when you attack.
The one who’s getting beaten gets a severe thrashing. They seem to be in a lot of pain, or they get blown back abnormally far, or even stomped on. The person who is losing gets pretty frustrated but that’s what makes it so exhilarating when you get in an attack. In other countries they say “Tekken is aggressive,” and that’s the kind of fighting game I think Tekken is.
I agree. The reason I got hooked on Tekken as a player was the fluidity of the motions and that exhilaration, how good it feels. For example, there’s an attack called the Phoenix Smasher, and if you get one shot of that in a counter it feels incredible. If the vitality gauge is full, you can get it down to half.
But if you’re pursuing the exhilaration of the attack, don’t you end up fighting against a lot of contradictions?
Yes. The place where the biggest contradiction happens is the rules. Theoretically, as long as there is a winner and a loser, there needs to be rules, and they must be logical. But at the same time, the rush that comes from the strategy of the battle is directly connected to the animated expressions and the time limit and the way the life bar goes down. No matter how cool an effect is, if the life bar only goes down a tiny bit, there’s no rush there. So there’s a bigger rush if the life bar goes down dramatically, but then you end up negating the tactics, so we always have to fight for a balance there. And one more thing is... oh, is it okay if I say it all?
There’s this other attack called the Aerial Combo where you lift your opponent in the air and hit them repeatedly. This is used as the climax a lot in movies and animations and even in comic books. It’s so much fun to do, and so impressive for the people watching. I don’t think there’s another moment where everyone feels the same rush as this. But when something feels good to you, for your opponent...
That’s right. You’re paying the same amount to play the game, but there’s a possibility that you might just get beaten up the entire round. The idea that you won’t get the controls back for a while would be unthinkable in any other action game. This is a big contradiction for a fighting game, and sometimes we get feedback from customers saying, “I don’t like it because I always get finished off by the Aerial Combo!”
Yes. But if we make fewer of those moves or occurrences, then people will say, “It’s not Tekken anymore!” It’s fun for the one doing the beating and not fun for the one getting beaten, so there’s no way to find a balance between the winner and the loser, but we’re fighting day and night with that one big emotional contradiction.
We always have a tough time figuring out how to strike that balance, figuring out how much frustration we can permit the loser and still preserve that exhilaration.
On one hand, once someone has a lot of experience playing fighting games, there starts to be a big difference from someone who hasn’t played that much. As the ones who have long been working at the forefront in the pursuit of genuine and authentic fighting video games, how are you two confronting the issue of providing accessibility to new players?