Becoming a Game Creator
This was the first project where you took the central role in the game’s creation. Now that you’ve finished, what is the strongest impression you’re left with? Is it that it was tough? Or was it so fun that you want to do it again?
I’m guessing that’s because you got some good feedback from the people around you, and that’s given you the drive to move on to your next project.
That means you were born to be a game creator. All creators have the same kind of self-perpetuating energy.
And in a certain sense, on this project, you were lucky enough to have an existing stockpile of creative energy from the previous instalments of the series to draw on, and to make your own.
Sometimes you have to generate that energy yourself. You could have had exactly the same team, but had to put all the ideas out there, and been forced to constantly make decisions and judgement calls. But in making what is essentially a homage to the FF series, some of that creative input was already there.
That’s right. And that’s what I respect most about the great game creators - people who create titles of their own - they come up with it all themselves, and if the worst happens, they’re stuck with a problem title for a year, maybe more. And they have to tread that difficult road alone.
Is that how you, as somebody who isn’t involved in the development project, see the creators?
But then, it’s often the case that nobody can really tell which is the right direction. All you can do is just forge ahead with the assumption, “The goal will perhaps be in this direction,” or by believing in your feelings or judgement.