''Use your Wits''
You were very interested in the technological side of things, but you didn’t enter the company as a programmer?
That’s right. I entered the company as a sound editor. To tell you the truth, I studied architecture when I was in college. At the time, colleges were the only place you could even touch a super computer or other computers with fast processing speeds. I was programming on those kinds of computers and thought, “This is always fun!” (laughs)
We’re all drawn to certain computers simply because their specs are really high.
The more I analyse the chords, the more logical it seems. When I was in a band in college as part of my hobby, I coded a piece of data to support my sessions that would automatically play an arpeggio10 that I would use when I composed music. Anyway, when I was trying to decide on going to college to pursue architecture, follow my passion for making games or go further with music so I could keep trying to get popular with girls (laughs), I saw that Capcom was hiring for a composer. I got so excited and said, “Wow, Capcom! The company that developed Exed Exes!”11 10 Arpeggio: Also known as a broken chord, in which the constituent notes are played in sequence rather than simultaneously. 11 Exed Exes: An arcade game released by Capcom Co., Ltd. in 1985. (Released as Savage Bees outside of Japan.)
You had the image of them being a company with a very high level of technological achievement.
Yes. I started off by trying to make content from the perspective of a fan, but I also think my first experience with Space Invaders really ingrained in me the sense of enjoyment through competition.
At the time, there was no Internet or Google. With very few reference materials, we had to think everything out for ourselves. It was very inefficient, but we took baby steps in the dark and gradually learned how to use the hardware. It was exciting and, above all, it was fun.