What other things are your values rooted in, besides your experience overseas?
Well, Capcom had a hit title called Onimusha19, which sold very well worldwide. At the time, Gladiator20 had just won an Academy Award, so we thought historical-themed products would definitely sell. That’s when I made a game called Shadow of Rome.21 The result… was terrible. The reason was, I simply could not see things at that time. 19 Onimusha: A survival action game about the Sengoku (Warring States) period of Japan. The first game in the series was released by Capcom Co., Ltd. in 2001. 20 Gladiator: A 2000 U.S.-produced movie directed by Ridley Scott. 21 Shadow of Rome: An action adventure game released by Capcom Co., Ltd. in 2005.
It was all due to my false belief that anything dealing with history would sell. For example, you can show lots of action in a two-hour movie. But when I asked whether Americans really knew anything about the history of ancient Rome, my impression was, unless they were sightseeing there, they didn’t necessarily have the enthusiasm to try and understand Roman history in detail. And then, when I think about the situation in Italy, my impression was that the local people may not see Caesar as being somebody quite as outstanding as we Japanese people might make out. They may just feel, "Caesar? Yes, we know who he is." In other words, we Asians may have our own ideas when understanding such periods in history, like which specific people were the most notable figures, but the local residents abroad often have COMPLETELY different ideas from ours.
There isn’t anyone like Shiono-san22 over there? 22 Nanami Shiono: A Japanese novelist residing in Italy whose most notable work is Res Gestae Populi Romani.
I don’t think so. That’s why even Shiono-san’s novels would make people over there say, “Oh. Is that what happened?” That’s why the bias of “a historical game with the famous Roman Empire is sure to sell!” was something I didn’t even consciously think about. At the time, I probably grouped Europe and America together and didn’t fully understand them. It made me realise I needed a deeper understanding of everything.
So, after that embarrassing experience, more of your values solidified with what you have today.
Yes. Seriously. I guess it was embarrassing because I was so confident in it. I reflected on my mistakes and tried to understand them better. The result of that is Dead Rising.23 I took the Shadow of Rome team and analysed America. We saw what games they liked and could be absorbed in. After putting together everything of that sort, I think we managed to get a good result. But only after that experience, that embarrassment, and that huge failure was I able to see it. 23 Dead Rising: An action game released by Capcom Co., Ltd. in September 2006.
That’s why when we were going to revamp Street Fighter one more time, I was determined not to make the same mistake. I looked back and tried to remember what I was impressed with back in the ‘90s. I had to remember how everyone felt at the time. And that’s how I created the instalments one by one.
It’s been nine years since the last instalment in the series. How exactly did this Street Fighter revival begin?
When I was being interviewed overseas for another title, the last question almost everyone asked me was, “When will we get a sequel to Street Fighter?” People asked me that a lot. The reason I thought the series was over after Street Fighter III24 was down to the same mistake I had made with Shadow of Rome. I had only considered the same consumers who were diehard fans of the series. 24 Street Fighter III: First released in the arcades by Capcom Co., Ltd. in 1997 and subsequently ported over to home consoles.
If it weren’t for that big failure you mentioned, you probably still wouldn’t have realised it by now.