Express Everything in the Stadium
Today I'm talking with Enomoto-san, creator of the "Pro Evolution Soccer" series1 and the man responsible for pulling everything together at Konami2 as executive producer. In light of the upcoming release of the latest title in the "PES" series for the Nintendo 3DS system, "PES 2011 3D - Pro Evolution Soccer"3, I thought I'd like to sit down and talk with you about the game, including things from your perspective as creator. Thank you for taking the time to come by today. 1 "Pro Evolution Soccer" series: A football game series which began with "J. League Winning Eleven" in July of 1995. Known as the "Winning Eleven" series in Japan. Hereafter referred to as "PES". 2 Konami: Konami Digital Entertainment Co., Ltd. 3 “PES 2011 3D – Pro Evolution Soccer”: The latest game in the PES series, slated to be released on the same day in Europe as the Nintendo 3DS system, 25 March 2011.
I heard you were born in 1958, Enomoto-san. I was born in 1959, so we're practically the same age, and I think we probably have many experiences in common. We are the generation that saw the dawn of video games, and for the past 25 years, we've watched them transform.
You're right. It seems to me that, when video game making know-how was not established yet, how many times we repeated the process of making and destroying prototypes or how persistently we kept at it until things were as we'd wanted them to be, decided whether or not we were able to accomplish what we really wanted to make. It wasn't like now, where all the tools are there waiting and your ideas can immediately be displayed on the screen for your review.
It’s quite the contrary in game creation today. We make games by perfecting the tools we use that can instantly reflect the data we've created on to the developing software. We focus on figuring out how to program the data while cutting down on the need for help from others, so we can focus on how many trials and errors we can make. I think this is a result of our generation's history: we couldn't change the smallest bit of data without help from someone else, so we kept thinking of ways to automate. By the way, Enomoto-san, I heard you were originally in charge of sound?
That's correct. I was responsible for the sound for "PES". Since I was familiar with football, soon after I joined Konami I went on to become head of production for the whole game around 1994, and here I am today. You could say I've come all this way completely immersed in "PES".
According to the producer of "PES", Shingo Takatsuka4, "The offense and defence in football games are like those in fighting games." He says, "In short, the difference is that you steal the ball from each other instead of trading punches." 4 Shingo Takatsuka: The general producer of the "Pro Evolution Soccer" series.
Right. Another point is that, in previous football games, structurally, the ball and the athlete stuck together. In other words, when the ball came near the athlete, it would naturally be drawn to the athlete's feet. Our objective, then, was how to separate the athlete and the ball.
Then you're saying that the first game to separate the athlete and the ball, and to deeply integrate strategy in offense and defence, was "PES"?